Ośmioro dzieci trzyma karty modelu wizualno-  przestrzennego bajki, stojąc w kolejności  zdarzeń w bajce.

„Złotowłosa i trzy misie” – moduł literacki

To już trzecia bajka, z którą pracowaliśmy  zgodnie z programem „Klucz do uczenia się” G. Dolya.  Dzieci uczą się opowiadać bajkę.

Jest to proces stopniowy: najpierw dzieci angażują się emocjonalnie, aby dobrze zrozumieć fabułę bajki, następnie uczą się jej struktury. W dalszej części wykorzystujemy proces modelowania  wizualno - przestrzennego, który pomaga dzieciom w zrozumieniu zawartości  i kolejności  wydarzeń w opowiadaniu oraz określenia relacji pomiędzy postaciami. Proces ten ma szczególną wartość w rozwijaniu myślenia abstrakcyjnego. Dostarczamy dzieciom pośredników zewnętrznych (figury zastępcze odpowiadające danej postaci ). Finałem pracy z bajką jest jej teatralne przedstawienie, które dzieci bardzo lubią.

Dzieci siedzą na dywanie i układają figury oznaczające daną postać  z bajki.
Chłopiec zawiesza na tablicy kartę  modelu  fragmentu bajki, do odpowiadającego mu obrazka z bajki.
Ośmioro dzieci trzyma karty modelu wizualno-  przestrzennego bajki, stojąc w kolejności  zdarzeń w bajce.
Troje dzieci siedzi przy stoliku i każde z nich  układa modele bajki, wg kolejności zdarzeń na przygotowanym na kartce szkielecie bajki.
Troje dzieci  pełni rolę – trzech misiów z bajki. Scenka: mama misiowa gotuje kaszkę na śniadanie .
Troje dzieci – misie, odgrywa role w bajce:  próbowanie ugotowanej kaszki przez misie.
. Troje dzieci – misie, odgrywa role w bajce: dwoje dzieci (misie) patrzą jak na materacu leży bohaterka bajki – Złotowłosa. W tle widać widzów: dzieci z grupy siedzące na krzesełkach.
Troje innych dzieci odgrywa scenkę  próbowania ugotowanej kaszki .  W tle widać widzów: dzieci z grupy siedzące na krzesełkach.
Dziewczynka pełniąca rolę Złotowłosej, przykuca przy stoliczku i naśladuje jedzenie kaszki , używa rekwizytów: talerze i  łyżeczki  różnej wielkości.
Zamknij menu
Wróć na początek strony