dzieci siedzą na ławce na scenie

Rok szkolny 2020/2021

„Nie narzekaj, że masz pod górkę, skoro idziesz na szczyt”
A ponieważ zawsze mierzymy wysoko, nie oglądamy się na okoliczności, śmiało kroczymy do przodu, mając nadzieję, razem z dziećmi dotrzeć na szczyt. Każdy rok szkolny jest dla nas wyzwaniem i rozpatrujemy co roku, jaki szczególny kierunek obieramy dla całego przedszkola. W bieżącym roku szkolnym, pozostając nadal mocno osadzeni, w edukacji regionalnej, podążamy w kierunku rozwijania dziecięcych kompetencji, wykorzystując bogate zasoby metod, sposobów oraz wykorzystania narzędzi cyfrowych. Tradycja i nowoczesność, przedsiębiorczość, samodzielność absolutnie się nie wykluczają.
Stąd nasze tegoroczne kierunki:
 

EDUKACJA REGIONALNA:

  • kształcimy etyczne wartości, postawy i normy społeczne,
  • pogłębiamy zażyłość dzieci ze swoim regionem,
  • budzimy u dzieci radość czerpaną z przynależności do swojego miejsca na ziemi,
  • poszerzamy wiedzę na temat historii, zwyczajów i gwary naszych przodków
  • dostarczamy okazji, by przedszkolacy poznawały swoje miejsce na ziemi w sposób bardzo bliski dzieciom
 

ROZWIJANIE KOMPETENCJI (przedsiębiorczości, cyfrowych) nie zapominając o swojej regionalnej przynależności:


Gzuby rychtujo’ jeście (Dzieci przygotowują jedzenie)


W każdy czwartek dzieci same przygotowują śniadanie dla siebie. Zasada jest bardzo prosta: Posługujemy się własnymi sztućcami, decydujemy jaki chlebek chcemy zjeść (do wyboru co najmniej 2 gatunki), z czym kanapka będzie nam smakowała. Ważne – przygotowujemy taką kanapkę, którą zjemy (dopiero potem następną), ponieważ to nie praca artystyczna a smaczne i pożywne śniadanie. Budzimy szacunek dla chleba i pożywienia, dla pracy ludzi, którzy pracowali po to, abyśmy mogli zdrowo się odżywiać. Uczymy samodzielności, umiejętności decydowania, posługiwania się nożem i widelcem, zachowania przy stole.
Zapewniamy, że w ten sposób dzieci samodzielnie poszerzają swój wachlarz produktów, które im (i super !!) nagle smakują.
Zachęcamy rodziców:
Wybierzcie dzień/posiłek na samodzielne przygotowanie przez dziecko (może kanapka na kolację), a może inną samodzielność podczas przygotowywania posiłku
 

Gzuby łodkrywajo’ świat (Dzieci odkrywają świat)

Ostatni tydzień miesiąca jest w każdej grupie tygodniem ODKRYWCY, podczas którego mali Borowiacy eksperymentują z różnych dziedzin nauki; chemii, fizyki, biologii…Dzieci w taki dzień zakładają specjalne koszulki z napisem MAŁY ODKRYWCA i z wypiekami na twarzy poznają sekrety rządzące światem: Czy głos, przemieszcza się po sznurku i dlaczego?, przedmioty, które nie toną (dlaczego?), czy nasze oko może wszystko dostrzec? Co dzieje się ze światłe, gdy je odbijemy?, Jak na siebie działają różne siły? Co stanie się, gdy połączymy różne substancje? Dlaczego, gdy podskoczymy, ziemia przyciąga nas do siebie? Co to jest magnez?? Te i wiele różnych innych zagadek ukrytych jest w codzienności… Dzieci samodzielne doświadczają, wnioskują, co inspiruje ich do dalszego zadawania pytań. Wierzymy, że otworzy to umysły przedszkolaków, aby z takiej perspektywy widziały świat, jako fascynującą zagadkę, wciąż do odkrycia…
Zachęcamy rodziców:
Do podejmowania aktywności odkrywania świata z dzieckiem w domu. Sposobów i przykładów doświadczania odnajdziecie Państwo bardzo wiele na stronach internetowych.
 

Uczałe gzuby (mądre dzieci)

Za pomocą nowoczesnych pomocy oraz ciekawych metod, środków, dzieci realizują podstawę programową wychowania przedszkolnego. Zaangażowani, nie uświadamiają sobie, że dzięki super „zabawie” uczą się w sposób przyjazny, pozwalający na „przeżywanie” i utrwalanie zdobywanych wiadomości i umiejętności. Wśród ciekawych pomocy, nie brak tych cyfrowych, informatycznych, do kodowania i innych. Metody, którymi pracujemy są mocno ukierunkowane na możliwość samodzielnego poszukiwania i zdobywania wiedzy i umiejętności, przez stosowanie metod aktywizujących i projektowych. Pracujemy min.również metodami:
  • Odimienna metodą Ireny Majchrzak
  • Klucz do uczenia się, moduł matematyczny
  • Klucz do uczenia się, program literacki,
  • Klucz do uczenia się w sposób wybiórczy, moduły: Od bazgrania do pisania oraz gry rozwijające
Te i pozostałe metody naszej pracy zostaną przedstawione w specjalnym artykule poświęconym metodom pracy w naszym przedszkolu.
 

Wśród najciekawszych nowoczesnych pomocy, którymi dysponujemy, są:

  • Ozoboty (robory)
  • maty do kodowania,
  • tablice interaktywne,
  • dywan multimedialny,
  • wiatrak matematyczny
O naszej pracy w bieżącym roku szkolnym możecie Państwo również przeczytać na łamach naszej cyklicznej gazetki „Nowinki z Borowiaczka”. Kto otrzymał taka gazetkę, zapraszamy do lektury.
Znajdziecie tam więcej informacji na temat wymienionych nowoczesnych środkach dydaktycznych.
Podane są tam również adresy stron internetowych, które dodatkowo poszerzą Państwa wiedzę na temat zalet i znaczenia tak ciekawych pomocy wykorzystywanych w pracy z dziećmi.

borowiaczek rysunek co robimy