dzieci przy wielkiej sośnie

Projekt edukacyjny - “DRZEWO”.

Grupa “Ważki” w dniach: 23.10. – 03.11. 2023r.), realizowała dwutygodniowy cykl zajęć, prowadzonych metodą projektu. Praca tą metodą w grupach młodszych nie jest sprawą łatwą, bo to same dzieci są jego autorami, to one tworzą projekt!

Cel główny projektu:

  • Propagowanie wiedzy o drzewach i ich roli dla środowiska oraz rozwijanie wrażliwości artystycznej dzieci poprzez kontakt z przyrodą. 

W pierwszym dniu realizacji projektu uzgodniliśmy wspólnie, co już wiemy, a czego chcemy dowiedzieć się na temat DRZEW. Stworzyliśmy wspólnie siatkę pytań, np.: 

  • Co to jest drzewo?
  • Jakie są rodzaje drzew? 
  • Czy drzewo to to samo, co drewno?
  • Ile lat mają drzewa?
  • Po co są drzewa, co nam dają?
  • Co możemy z nich zrobić? Itp...

Ustaliliśmy też wspólne działania.Od początku zaczęliśmy gromadzić przedmioty związane z naszym tematem. Gromadziliśmy książki, atlasy, broszury, czasopisma i inne skarby związane z drzewami.  
Na ich podstawie i na podstawie obejrzanych filmów, poznawaliśmy drzewa, dowiadywaliśmy się o ich budowie, rodzajach i miejscach występowania, o warunkach ich wzrostu i rozwoju. 
Gromadziliśmy również przedmioty wykonane z drewna, które odnajdywaliśmy w sali, w przedszkolu, ale też i te, które dzieci przynosiły z domów. Z każdym dniem kolekcja systematycznie się powiększała. Bawiliśmy się, oglądaliśmy i obserwowaliśmy.

Obserwowaliśmy drzewa rosnące na naszym przedszkolnym placu zabaw: klony, lipy, dęby, świerki, modrzewie i małe cisy. Drzewo, które wybraliśmy sobie do naszej szczególnej obserwacji i rozpoznania to SOSNA, gdyż ona jest podstawowym gatunkiem tworzącym nasze piękne Bory. Jest KRÓLOWĄ DRZEW  (o czym dowiedzieliśmy się podczas spotkania z Ekspertami, czyli Leśnikami podczas naszej wycieczki do Nadleśnictwa Trzebciny). 
Przyglądając się sosnom rosnącym obok przedszkola, tuż za przedszkolnym ogrodzeniem, szczegółowo poznaliśmy ich budowę.Wiemy, że nazwa właściwa, to sosna zwyczajna, a kółeczka, które są na plastrze drewna, to słoje  
i to one, ich ilość, informują nas o tym, ile drzewo ma lat.

Rysowaliśmy sosnę i jej igiełki, które są przytwierdzone do gałązek po dwie. To tak jak dzieci, które w parach idą na spacer! 
Ze zgromadzonych sosnowych szyszek i plasteliny wykonaliśmy jeżyki.

Uczyliśmy się też piosenki Skrzata Borówki pt. “Bory”. W ostatni dzień projektu, w piątek, tj. 3 listopada, spotkaliśmy się w Trzebcinach z Panem Leśniczym Marianem Szymańskim - dziadkiem naszego Miłoszka i Jego Mamusią, Panią Ewą Szymańską-Barra. Tam odbyły się bardzo ciekawe zajęcia “pod dachem”. 
(więcej o wycieczce – na głównej stronie Borowiaczka)

dzieci przy wielkiej sośnie
leśne okazy przyrody w sali;
troje chłopców z książkami o lesie;
chłopcy z książkami o leśnych zwierzętach
ekspozycja przedmiotów z drewna
dzieci robią jeżyki z szyszek i plasteliny;
wystawka jeżyków na parapecie
„Ważki” poznają gatunek drzewa - cis
wierzęta leśne na fotografiach
ozdoba lasu – muchomory czerwone
dzieci na zajęciach w Nadleśnictwie Trzebciny
Zamknij menu
Wróć na początek strony