grupa dzieci na tle sosny

PÓJDZIM DO BORU! 

“Wkoło naszych Śliwic są szumiące bory. 
Więc pójdziem zawczasu, do ciemnego lasu,  
w czasie letniej pory, w czasie letniej pory...” 

Rozpoczynając realizację kierunku pracy Borowiaczka na ten rok szkolny, poszlim my  z Ważkami do boru!Zanim wybraliśmy się z Ważkami na wycieczkę, dzieci dobrze się do niej przygotowały. Wiedzą już, że las, to miejsce zamieszkania wielu zwierząt i ptaków. Wchodząc do niego, stajemy się gośćmi i w związku z tym, musimy się w nim odpowiednio zachowywać (nie płoszyć i nie straszyć jego mieszkańców, nie niszczyć drzew i innych zasobów leśnej przyrody, nie zaśmiecać, itp.). Ważki wiedzą też, że z lasu czerpiemy wiele korzyści: mamy produkty roślinne (grzyby, owoce, zioła); mamy drewno (do wykorzystania m.in. w budownictwie, na papier, opał, itp.).  
Las jednak, to przede wszystkim miejsce odpoczynku i relaksu – z czystym powietrzem, gdyż drzewa filtrują powietrze z zanieczyszczeń, pochłaniają dwutlenek węgla i produkują tlen. 
My też relaksowaliśmy się oddychając świeżym powietrzem oraz przytulając się do brzóz, które okalają sosnowy las, stanowiąc jakby furtkę do niego. W ciszy nasłuchiwaliśmy ptaków. Przyglądaliśmy się wysokim sosnom, które czubkami sięgają prawie chmur. Właśnie ten gatunek drzewa szczególnie nas zainteresował, gdyż sosny tworzą w naszym regionie szczególny rodzaj lasu, zwany BOREM. Sosna – to królowa borów!

W kolejnych dniach poszerzaliśmy wiedzę o borze. Wiemy, że bór może być świerkowy (ciemny) i sosnowy, czyli jasny, żywy, gdyż sosny mają mniej gałęzi, mniej igieł, więc więcej światła wpada do niego i bogatsza jest jego roślinność (flora). Znamy już też niektóre gatunki owadów, zwierząt i ptaków, które w naszych borach zamieszkują. 

grupa dzieci na tle sosny
dzieci idą do lasu;
dzieci w lesie;
grupa przy kretowisku;
dzieci przytulają się do brzóz
dzieci przytulają się do brzóz
dzieci obserwują runo leśne;
grupa „Ważki” na tle drzew
odpoczynek w sali po wycieczce
Zamknij menu
Wróć na początek strony