siedzące dzieci przy stole oglądają różne rodzaje pieczywa

Cykl zajęć–metoda projektu edukacyjnego "Od ziarenka do bochenka"

Przedszkolaki często wykazują duże zainteresowania poznawcze. Metoda projektu jest świetnym sposobem poszukiwania odpowiedzi na często zadawane przez nie pytanie: Jak to powstaje?
Realizacja projektu będzie trwała 2 tygodnie: od 19.10. – 30.10.2020r., a cykl zajęć umożliwi „Kaczuszkom” zgłębienie tajemnic dotyczących powstawania chleba: dawniej i dziś.


Pieczenie chleba w dawnych czasach było ciężką pracą i trudnym zadaniem, dlatego chleb otaczany był szczególnym szacunkiem i czcią. W dzisiejszych czasach niestety, coraz bardzie zanika szacunek jakim był darzony ten codzienny pokarm i praca związana z jego wytwarzaniem. Dziś nie zjedzony chleb czy bułki często są wyrzucane. Sięgając po chleb - jako temat edukacyjny dla dzieci, chciałyśmy pokazać, ile trudu i znoju potrzeba by powstał chleb – podstawa naszego codziennego pożywienia. Chciałyśmy uświadomić także, dlaczego chleb – symbol dostatku i życia, jest tak ważny w życiu człowieka oraz uwrażliwić na istniejący wciąż na świecie problem głodu.

W minionym tygodniu w grupie „Kaczuszek” dowiedzieliśmy się, jak i dzięki komu powstaje chleb (rolnik, młynarz, piekarz). Wiemy, co to jest gleba i że zanim się w nią posieje ziarno, trzeba najpierw ją zaorać.
Poznaliśmy podstawowe zboża: żyto, jęczmień, owies i pszenica oraz produkty zbożowe, m.in. różne rodzaje mąki: pszenna, żytnia, pełnoziarnista, krupczatka, owsiana, kasze (np. jęczmienna), płatki owsiane itp.
Rozgniataliśmy też ziarna na mąkę.  Kreśliliśmy dłońmi różne wzory na tacach, na których były rozsypane ww. produkty.

Znamy już też różne rodzaje pieczywa: pszenne bułeczki, rogaliki, chałki, pieczywo żytnie, razowe, z ziarnami, itp. – poznawaliśmy je wielozmysłowo: wąchaliśmy, smakowaliśmy oraz określaliśmy słownie wygląd i smak pieczywa, które zgromadziliśmy w sali.

Wiemy już też jakich narzędzi i maszyn rolniczych używano dawniej (kosa, sierp, cep, żarna), a jakich używa się obecnie (m.in.: traktor, siewnik, kombajn).  Poznając etapy powstawania chleba dawniej, wzbogaciliśmy nasz czynny słownik gwary borowiackiej o słowa: koponka, dzieża, piec chlebowy.

Postanowiliśmy też samodzielnie upiec chleb w przedszkolu, dlatego zaczęliśmy „hodowlę” własnego zakwasu, który codziennie „dokarmiamy” mąką żytnią i wodą (aż do wystąpienia bąbelków). Na razie, w ramach ćwiczeń, bawiliśmy się w piekarza lepiąc chlebki, bułeczki, rogaliki i chałki z masy solnej (zawiera też mąkę!), którą zabarwiliśmy tym razem przyprawami (kurkuma – na żółto, cynamon – na beżowo, kakao – na brązowo: odcienie różnych rodzajów chleba).

Również śpiewaliśmy, tańczyliśmy i bawiliśmy się przy ludowych przyśpiewkach – zabawach naszych przodków: "Mało nas do pieczenia chleba”, „Zasiali górale” , „Rolnik sam w dolinie" oraz „Młyn”.

dzieci przy stole rozpoznają rodzaje mąki
dzieci przy stole poznają rodzaje pieczywa
przedszkolanka prezentuje dzieciom pieczywo
dzieci lepią ciasto
dzieci wąchają ugniecione ciasto
dzieci mieszają mąkę w misce
dzieci lepią ciasto
chłopiec miesza ziemię w pojemniku
dzieci mieszają przy stole ziemię w pojemniku
naczynia
wazon z kłosami zboża
ugniecione ciasto na desce drewnianej
dziewczynki ugniatają ciasto
chłopiec ugniata ciasto
dziewczynki mieszają mąkę w pojemnikach
dzieci obserwują jak kroi się chleb
dzieci próbują pokrojony chleb
zamyślony chłopiec
chłopcy lepią ciasto przy stole
chłopiec lepi ciasto przy stole
uśmiechnięty chłopiec przy gnieceniu ciasta
zamyślona dziewczynka lepiąca ciasto
dziewczynka z ugniecionym ciastem na desce drewnianej
uśmiechnięta dziewczynka podczas lepienia ciasta
Zamknij menu
Wróć na początek strony